Friday, January 14, 2011 | By: Fazil'store

WARNA BERTINDAK

Nilai kroma sesuatu warna bergangtung kepada warna latar atau warna yang berada di sekelilingnya. Misalnya warna yang sama dengan latar belakang yang berlainan akan menimbulkankesam yang berbeza. Sesuatu warna itu kelihatan terang apabila oleh warna yang gelap misalnya warna hitan danputih, contohnya:-
Tetapi sesutu warna itu akan kelihatan pudar jika dikelilinggi oleh warna muda (terang) contohnya warna putih diatas warna putih .
Ini dapat membuktikan bahawa warna putih atau kuning akan kelihatan lebih terang dan mnonjol diatas latar belakang yang gelap seperti warrna hApabila dua warna menimbulkan kontra yang jelas ketara maka tindakan positif terhasil, manakala apabila 2 warna menimbulkan kesam ton dan nilai yang hampir sama, ia akan menhasilkan tindakan negetif. Dalam reka bentuk paster,misalnya intraksi diantara warna muka taip, ilustrasi serta warna latar mestilah berupaya menimbulkan kontras supaya masej utama dapat disampaikan.itam atau biru. Tindakan diantara kedua-dua jenis ini dikenali sebagai kontras.

Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 comments:

Post a Comment