Wednesday, January 19, 2011 | By: Fazil'store

ANYAMAN BAKUL


BAHAN-BAHAN UNTUK ANYAMAN BAKUL
Rotan Putih sesuai untuk kegunaan kraftangan
            Lazimnya berbagai-bagai jenis rotan dijumpai di kilang-kilang memproses bahan-bahan rotan. Sebilangan kecil rotan halus yang sesuai digunakan dalam pelajaran kraftangan . Rotan putih yang digunakan ialah rotan 2.5cm yang dibelah menjadi halus.

Pengurusan Rotan
            Terdapat 2 jenis rotan putih iaitu rotan putih lembut dan keras. Untuk melembutkan rotan tersebut, air digunakan  dan bahagikan yang keras dengan yang lembut. Rotan yang keras dijadikan rotan menegak(longitud) dan yang lembut dijadikan rotan mendatar(latitud).

ALATAN MENGANYAM ROTAN
1.      Pembaris digunakan untuk mengukur
2.      Gunting  - boleh gunakan sebarng gunting
3.      Screw driver digunakan untuk membuka mata anyaman(lubang anyaman) untuk memasukkan rotan tambahan,menyudahkan anyaman dan memasangkan pemegang bakul.



PROSES DAN TEKNIK ANYAMAN BAKUL
1.      Lagang
Lagang merupakan ‘tulang’ kepada sesuatu penciptaan dan rupabentuk anyaman. Ukuran panjang sesuatu tikar bergantung kepada ukuran lagangan yang dibuat. Tiap-tiap satu bilah pandan/mengkuang dibentuk seperti ‘V’ di bahagian tengah iaitu tempat sesuatu anyaman bermula.
2.      Anyaman
Melibatkan 3 proses iaitu anyaman kelarai, anyaman biasa dan anyaman sulam. Dimulai dari asas melagang hingga selesai dan sampai ke bahagian tepi. Ketika ini anyaman tikar dalam bentuk empat persegi. Untuk mendapatkan berbagai warna dan corak, anyaman jenis sulaman digunakan.
3.      Lepih
Dikenali sebagai ‘anyaman mati’ pada tepi tikar sebagai mengakhiri kerja anyaman. Boleh juga dianyam berasingan sebagai tepid an kemudian dijahit pada bahagian yang dikehendaki. Jenis-jenis anyaman tepi adalah seperti tepi betul, tepi susut, tepi sepit ketam, tepi gigi yu, tepi pulas dan tepi tulang belut
4.      Sisip
Proses ini memerlukan alat ‘penyisip’ bagi merenggangkan bahagian anyaman untuk memudahkan lebihan bilah atau helaian daun yang telah direncungkan(tajamkan) masuk. Tujuannya untuk menghindar anyaman dari terburai
5.      Kerat
Lebihan atau baki anyaman dipotong menggunakan pisau supaya anyaman Nampak kemas dan menarik.

Free Template Blogger collection template Hot Deals BERITA_wongANteng SEO

0 comments:

Post a Comment